Om feltet

Lavlandsklippe ute på  idylliske Hankø på østsiden av Oslofjorden, ikke langt fra Fredrikstad.

Ruter i de fleste vanskelighetsgrader, sportsklatring på bolt og en del naturlig sikret. Det er flere felt på Hankø, blant annet Trouville, Bloksberg, Sjøveggen, Monkeyveggen, Himalayaveggen. Ingen av veggene er noe særlig høyere enn 20-22m.

Feltene er for det meste reboltet rundt 2008 med limbolter. På sjøveggen er det rapell-anker for å enkelt sette topptau.

Fører finnes i Osloføreren.

Ankomst

Fra Oslo, kjør mot Rygge. Sving av motorveien mot Fredrikstad (fylkesvei 110). Sving til høyre mot fylkesvei 116, også til venstre mot fylkesvei 117. Det står skiltet til Hankø fra vei 116. Ved ankomst til Hankøsund står det skiltet til parkeringsplass og ferje, se skilting mot fjordhotellet. Parkering koster kr.70 for første 30 timer, deretter kr.55 pr. døgn. Ferje koster kr.60 pr. person t/r.

Veibeskrivelse Sjøveggen/Monkeyveggen/Himalayaveggen

Gå sørvestover langs veien fra kaia og mot hotellet. Forsett videre sør-sørøst så fort man har passert hotellet. Man krysser over jordet, og fortsette med jordet på høyre hånd. Ved enden av jordet går man veien til høyre. Følg veien til nordenden av Karibukta, gå til venstre over brua og følg stien mot høyre etter brua. Fra brua er stien merket med blått på stein, fjell og trær.

Hankø kart

Overnatting

Det er mulig å telte ovenfor sjøveggen, glimrende utsikt 🙂 Det er utedo ved feltet. Vann må medbringes, det finnes vann ved havneanlegget/hotellet.

Generelt bålforbud fra 15. april – 15. september.

Hankøhavna kan anbefales som naturhavn, ellers er det gjestebrygge med alle fasiliteter i selve Hankøsundet.

Vær

Se yr.no sine sider for vær, http://www.yr.no/sted/Norge/%C3%98stfold/Fredrikstad/Hank%C3%B8/

Ruteoppdateringer

Feltet har blitt reboltet etter Osloføreren fra 2003. Følgende kan noteres:

Sjøveggen

• «Yo yo» (6+) har blitt fullboltet. Står som mix i Osloføreren (2003)
  • «Loco» (7-) har blitt fullboltet. Står som mix i Osloføreren (2003)